efekt ikea
|

Efekt Ikea

Co mają wspólnego meble i marketing?🤔

Z pewnością znasz to zjawisko i niewykluczone, że również Ty mu uległeś. Chodzi o poczucie większej wartości przedmiotów, które zostały wykonane samodzielnie.

Nazwane zostało ono EFEKTEM IKEA, ponieważ produkty szwedzkiego producenta są chyba najbardziej rozpoznawalnym przykładem rzeczy, które należy wykonać własnoręcznie. Składanie tych mebli to często długotrwały i czasochłonny proces, ale finalnie daje nam satysfakcję nie do opisania! Dzięki temu, że poświęcimy czas i energię na te działania, to jesteśmy bardziej przywiązani do naszych mebli.

Jednym z bardziej znanych przykładów w marketingu na wykorzystanie tego zjawiska jest zabieg, który dokonali producenci ciasta w proszku w latach pięćdziesiątych. Produkt, który miał zaoszczędzić czas gospodyniom domowym, początkowo nie sprzedawał się dobrze. Jednak po zmianie składu, która wymagała dodania do wyrobu jajka, sprzedaż wzrosła. Dlaczego? Bo przygotowanie ciasta wymagało większego wkładu własnego.

Także w świecie dziecięcych zabawek króluje kreatywność i nacisk na konieczność wykonania czegoś od podstaw samodzielnie. Budowla z klocków złożona samemu daje więcej satysfakcji niż gotowiec.
Popularne są również aplikacje, które pozwalają na spersonalizowanie różnych produktów np. biżuterii, wnętrz. Daje nam to poczucie uczestnictwa w procesie tworzenia.

Ten psychologiczny trick uzmysławia, że wartość przypisywana różnym przedmiotom zależy od naszego wkładu w ich tworzenie oraz, że jako konsumenci chcemy brać czynny udział w produktach, które nabywamy.

Potrzebujesz skutecznego marketingu z duszą? ZAPRASZAMY!😊
efekt ikea

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *