Jak prowadzić sprzedaż na różne pokolenia X Y Z
Jak prowadzić sprzedaż na różne pokolenia X Y Z
Idąc za ciosem po ostatnim wpisie, zastanawiałam się czy różnice pokoleniowe można wykorzystać przy procesie sprzedaży i doszłam do pewnych wniosków.
Obecnie w Polsce mieszają się różne pokolenia zwane X Y Z oraz Baby boomers
Pokolenie Baby boomers to osoby urodzone w latach 1946-1964, rzadko chcą korzystać z dobrodziejstw internetowych, często są nastawieni do nich dość wrogo. Preferują tradycyjne kanały sprzedaży.
Pokolenie X to grupa urodzona między 1965-1979 zwana często pokoleniem PRL. Często z rozrzewnieniem spoglądająca w przeszłość. Ludzie, którzy często odrzucają świat wykreowany przez marketing z jednej strony oraz druga część nastawiona na uczucie luksusu, poprzez otaczacie się markowymi rzeczami, być może jako pozostałość po dawnych czasach i występujących w nich braku towaru. Często ta grupa ma problem ze sprawianiem sobie przyjemności zakupowych. Sprzedaż raczej kierowałabym na emocje i rozbudzanie potrzeb.
Pokolenie Y – to osoby urodzone w Polsce między rokiem 1984 a 1997 . Z tą grupą wiąże się oswojenie nowinek technologicznych. Doskonale korzystają z dostępnych technologii cyfrowej. Podobno często mieszkają długo z rodzicami opóźniając wejście w samodzielność. Ważniejszy dla nich jest rozwój, jakość życia niż rzeczy materialne. Cechuje ich dobre wykształcenie, a przede wszystkim, cały czas dążenie do jego podnoszenia. Niestety panuje opinia, że są nielojalnymi pracownikami, sporą uwagę przywiązują do elastycznego czasu pracy. Pokolenie to jest najbardziej wykształconym ze wszystkich, z tego względu bardzo świadomym konsumentem, często bardzo asertywnym w decyzjach. Być może sukcesem w sprzedaży będzie ukierunkowanie na pokazanie wartości i połechtania ich ego, ponieważ dla tej grupy bardzo ważne są ambitne cele, realizacja i rozwój. Ta grupa jest dość wyspecjalizowana, często kupi dobry rower lub książkę, a smartphon lub laptop jeśli będzie potrzebny do pracy ale znam przepadki, że na przykład do gier 😉
O pokoleniu Z wspomniałam przy okazji innego wpisu.
http://oachbiz.pl/pokolenie-z/
Pokolenie Z nie zna czasów bez Internetu. Jeśli im powiesz, że kiedyś nie było WiFi, to odpowiedzą ale jak to, pewnie trzeba poszukać zasięgu. Wychowani są w świecie powszechnej dostępności do wszystkiego, są bardzo roszczeniowi i przywiązani do luksu i wygody, ich potrzebą jest slogan “must have”. Ubrania muszą być markowe i im droższe tym lepsze. Marzenia ich to nowoczesna i ekskluzywna technologia. Sprzedaż się udaje, jeśli zakorzeni się w tym pokoleniu przekonanie, że to jest markowe i należy to mieć.
Jest to oczywiście moja subiektywna ocena i chętnie przeczytam, jakie Ty masz zdanie na ten temat 🙂