Fanpage

Jak prowadzić fanpage na Facebooku

Jak prowadzić fanpage na Facebooku

Prowadzenie swojego profilu na Facebooku nie jest wbrew pozorom dla wszystkich takie proste. Często widzę zrezygnowanie i skargi na brak reakcji fanów.

Przede wszystkich należy podkreślić, że nieaktualny fanpage jest mniej korzystny niż go brak. Ostatnio nauczyciel z matematyki mojej córki, nie kojarząc jej, powiedział, niech Pani poczeka, zobaczę ją na Facebooku;)

Wtedy pomyślałam o zgrozo 🙂

Zastanów się więc ilu potencjalnych klientów, kontrahentów, sprawdza Twój profil nie tylko ten firmowy. Zadbaj więc o swój wizerunek w sieci i zastanów się co upubliczniasz prywatnie.

Szczerze sprawdzając firmę, z która chcę podjąć współpracę, najpierw wpisuję czy nie złych opinii w Google, następnie badam jej profil firmowy. Co pomyślisz o firmie, która ma ostatni post z przed 6 miesięcy? Nie ma nic do powiedzenia, czy już zbankrutowali, albo może mają kłopoty finansowe? 😉

Jak prowadzić fanpage na Facebooku?

Często poleca się zrobienie sobie terminarza tematycznego, gdzie zaplanujesz posty i nie będzie się martwił co dodać w kolejnym tygodniu.  Możesz planować  posty bezpośrednio na facebooku.

Jak często pisać posty?  Ostatnia moda, podobno nie tak często. Ja jednak uważam, że to zależy od grupy docelowej jaką masz, musisz  się niestety wykazać  intuicją.

Kiedy publikować? To również zależne jest od Twojej grupy docelowej, moja bywa rano jak wstaje i wieczorem 🙂

Jakie posty publikować?

Posty o tematyce Twojej firmy. Nie posty w rodzaju, piątek, piątunio, czy miłego dnia (przy najmniej nie zbyt często:), ale posty, które po pierwsze wzmacniają wizerunek firmy, którą reprezentujesz, oraz posty, dzięki którym nawiązujesz relacje. Posty niewymuszone, autentyczne. Mój klient wie, kiedy „wrzucam” coś bo wydaje mi się, że muszę 😉 Ja widzę to po statystykach ;). Wartościowe wpisy są w cenie, a nie posty, które są spamem.  Zadbaj więc o jakość i różnorodność, ładną grafikę czy filmy. Opisuj zdjęcia i linki (jeśli coś niedobrze się wyświetla). Nie kupuj fanów, stworzona taka grupa docelowa nigdy nie będzie Twoim klientem. Pisz raczej krótkie posty, ponieważ niestety coraz mniej lubimy i mamy czas czytać. Nie polecam również postów tak zwanych „żebrolajków”, czyli daj lajka jeśli się podobało.

Pomysły na posty

  1. Posty potwierdzające Twoją wartość  jako eksperta. Publikuj krótkie artykuły, prezentując wiedzę jaką posiadasz, dziel się nią. Przedstawiaj fotorelacje z osiągnięć, eventów, pokazów, szkoleń, które organizujesz, akcji charytatywnych.
  2. Posty dokumentujące Twoją pracę. Czyli kosmetyczka czy fryzjerka zdjęcia stylizacji przed i po. Szkoła języka angielskiego, filmiki z lekcji pokazowych.
  3. Posty budujące relacje i ocieplające wizerunek.  Pamiętaj, że tam po drugiej stronie jest człowiek, który ma emocje i naprawdę, dobrze zareaguje, jak pokażesz siebie w pracy, czy wigilii pracowniczej. Chcemy wiedzieć, że po drugiej stronie jest człowiek, któremu zależy na nawiązaniu relacji. Chcemy zobaczyć sympatyczną załogę, nie automaty piszące sztuczne posty. Ostatnio wielkie moje zdziwienie wywołała u mnie duża reakcja na  post, z zwyczajne zdjęcie rogala na Marcinki i zaproszenie moich Klientów na poczęstunek :).
  4. Cytaty, to bardzo często używany rodzaj postów, ja osobiście wolę, jak ktoś ma odwagę pisać własne sentencje :).
  5. Filmy i zabawne zdjęcia związane z Twoją branżą. Pamiętaj ludzie przychodzą na Facebooka po rozrywkę. Możesz taką dać, jeśli Twoja branża na to pozwala. Osoby prowadzące jednoosobową działalność mogą sobie pozwolić na więcej niż duża korporacja.
  6. Nie pisz bez  przerwy postów sprzedażowych. Facebook to platforma rozrywkowa, nikt nie przychodzi tu żeby kupić.
  7. Posty punktowane np. 7 rzeczy, które nie powinieneś robić, żeby nie wysuszać włosów.
  8. Organizuj konkursy i gry, pewnie sam lubisz coś wygrywać. Proponuję jednak  zrobić to dopiero jak Twoi fani będą zaangażowani, przykro byłoby nie mieć odzewu ;).
  9. Opisywanie inspirujących historii, nawet z pewną dozą tajemniczości, zagadki
  10. Transmisje na żywo, webinary, to jest  w obecnym czasie bardzo popularne.
  11. Posty z materiałami, czy szkoleniami w formie e-book czy audiobook.

Podsumowanie

To moje osobiste zdanie, możesz się zgodzisz lub nie,  ale uważam, że żadna agencja nie poprowadzi Twojego fanpege’a tak dobrze jak Ty sam. Jak więc prowadzić fanpage na Facebook? Jeśli piszesz post, rób to jakbyś rozmawiał z drugim człowiekiem. Jeżeli chcesz jakiejś reakcji napisz  o tym w poście, wezwij do działania np. napiszcie co o tym myślicie w komentarzu. Pamiętaj, że Facebook obcina zasięgi, żeby zachęcić nas do reklamy 😉  Tak więc część Twoich postów nie pojawia się w aktualnościach. Dlatego czasami firmy stosują boty na messengera informujące o nowym wpisie. Nie przesadzaj jednak z tym, żebyś nie był uznany za spamera.  Faceobook nie bardzo też lubi Youtube, więc jeśli chcesz mieć większą ilość wyświetleń lepiej film zapisać i dodawać stacjonarnie. Sprawdzaj konkurencję, ale nie kopiuj jej, tylko szukaj natchnienia. Odpowiadaj na komentarze, nie tylko „likem” czy serduszkiem, ale rozmawiaj ze swoim odbiorcą. Parafrazuj wypowiedzi w komentarzach, oznaczaj rozmówców, chwal za odpowiedzi.

Nie pisz w formie bezosobowej, otwieraj się na ludzi, jeśli jesteś optymistyczny i szczery, ludzie tak Cię odbiorą. Nie martw się, że nie masz komentarzy. To, że ludzie nie komentują nie znaczy, iż nie czytają i nie zaczynają ufać i Cię  lubić. Na pewno zauważą Twoją niepewność i panikę, a już „na bank” to, że przestałeś pisać. Sprawdzaj statystyki, będziesz wiedział, co się podoba Twojej grupie, a co nie. Pamiętaj, że często ludzie obserwują Cię jeśli Ty zdiagnozowałeś ich problem i znalazłeś jego rozwiązanie. Konsekwencja i zdeterminowanie na pewno przełoży się na wynik.

Poza tym łam reguły i bądź spontaniczny, nic na siłę. Ja nie planuję postów, z zbyt dużym wyprzedzeniem, wiem, że mój  post na gorąco jest po prostu lepszy.

To do pracy, trzymam kciuki i powodzenia. 🙂

 

 

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *